Geplaatst op
Bijna iedere ondernemer houdt zich tegenwoordig bezig met maatschappelijk verantwoord ondernemen. Of het nu gaat om klimaatneutraal produceren of om een deel van de opbrengst te gebruiken voor het actief verbeteren van wereld; het komt in vele soorten en maten. Uiteraard kost dit de ondernemingen in de meeste gevallen geld, maar het levert tegenwoordig ook geld op. Consumenten vinden het namelijk in steeds grotere mate belangrijk dat bedrijven zich actief bezig houden met het milieu en andere goede doelen. Dit gaat (in mindere mate) ook gepaard met consumenten die liever producten aanschaffen van bedrijven zich voor dergelijke doelen inzetten en daar soms zelfs meer voor willen betalen. In deze blog kijken we naar een tweetal manieren hoe kleding ingezet wordt in samenhang met goede doelen. ‘
Voor ieder shirt dat verkocht wordt…
Een van de meest populaire manieren om geld in te zamelen voor een hoger doel is door de verkoop van kleding. Daarbij kunnen consumenten vaak bepaalde shirts of truien kopen, waarvan een deel van de opbrengst naar een goed doel gaat. Er zijn zelfs merken dit concept centraal hebben gezet in hun onderneming, zoals iBi Free Life. Dit kledingmerk voor kinderen steekt voor ieder verkocht product vijf euro in een eigen foundation die zich inzet voor het inzamelen van oceaanplastic rond Ibiza (vandaar ook de naam). Voor veel consumenten is dit een toegevoegde waarde. Daarnaast wijst onderzoek uit dat mensen wel goede doelen willen steunen, maar daar ook iets voor terug willen krijgen. Kleding is daar perfect geschikt voor.
Kleding als goed doel op zichzelf
Een stap verder dan een bedrag doneren bij iedere verkoop is om de kleding zelf al een goed doel op zichzelf te maken. Zo zijn er diverse merken die gebruik maken van zwerfvuil en andere 100%-gerecyclede materialen. Denk bijvoorbeeld aan de samenwerking tussen Parley fort he Oceans en Adidas. Deze kledinglijn is gemaakt van oceaanplastic. Ieder product wat dus geproduceerd wordt draagt bij aan een vermindering van de plastic soep. Andere merken die dit concept omarmen zijn GANT uit Engeland, het Amerikaanse Girlfriend Collective en het Chileense Karün. Hoewel ieder het op hun eigen manier doet, proberen ze allemaal afval te verminderen en materialen te hergebruiken bij de productie van kleding. Het succes van deze merken geeft aan dat de consumenten hier ook actief mee bezig zijn.